wleninfo.pl wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z wleninfo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na stosowanie plików cookie. więcej w Regulaminie
Nazwa Użytkownika   Hasło      Zapamiętaj mnie



Kliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galerii
Jarmarki Dziedzicowe w Mojeszu
Okolica

21 sierpnia w Mojeszu w ramach projektu „ Odnowa Wsi Dolnośląskiej” odbyły się ,,Niecodzienne Jarmarki Dziedzicowe” Organizatorami imprezy było Stowarzyszenie Srebrna Dolina oraz Rada Sołecka. W ramach projektu między innymi miały miejsce dwa wydarzenia. Entuzjaści epoki napoleońskiej odtworzyli obóz wojskowy z epoki, w którym przybyli goście mogli zapoznać się z warunkami życia ówczesnych żołnierzy oraz wziąć udział w inscenizacji potyczki między wojskami armii francuskiej a siłami koalicji anty-napoleońskiej.

Przedstawienia te nawiązywały do wydarzeń sprzed blisko 200 laty, kiedy to wyczerpane walkami wojska napoleońskie oraz rosyjsko-pruskie zawarły rozejm. Wzdłuż linii Bobru rozlokowały się oddziały francuskie a jeden z obozów znajdował się w Mojeszu. We Wleniu niewielki posterunek stacjonował w Gościradzu. W nawiązaniu do tej historii oraz upamiętnienia żołnierzy którzy polegli w bitwie o przeprawę na Bobrze w 1813 roku, odział z dwoma działami odwiedził Pałac w Gościradzu oraz zaciągną wartę przy pomniku poświęconym walkom o Wleń.

Doskonała organizacja i widowiskowość imprezy zdaje się być doskonałym produktem turystycznym, który jeśli będzie odbywał się cyklicznie (a takie są deklaracje organizatorów) będzie dobrze promował wieś i przyciągał turystów.







WEJDŹ DO GALERII




Komentarze
zephyr. dnia sierpień 23 2010 08:54:17
mundury ladne,lecz trzeba pamietac,ze ludzie w nich ubrani w czasach napoleoniskich niesili na swoich bagnetach i szablach smierc.Jeszcze troche a beda sie odbywala inzcenizacje z udzialem ludzi ubranych w mundury ''WAFEN SS''
Sławek Osiecki dnia sierpień 23 2010 09:22:55
Nie przesadzaj. Nam akurat przynieśli chwile wolności. Lepsze inscenizacje niż prawdziwa wojna. Huk czterech małych armat dał wyobrażenie jak wyglądało prawdziwe pole bitwy z setkami ciężkich armat. Mi się podobało.
zephyr. dnia sierpień 23 2010 09:35:23
potrafie odroznic inzcenizacje od prawdziwej wojny,choc moja wiedza na temat wojen pochodzi z ksiazek i filmow.Masz racje,ze przyniesili nam chwilowa wolnosc,lecz Ci sami ludzie w Hiszpani przy pomocy karabinow,bagnetow i szabel zabierali wolnosc dla ludu hiszpaniskiego-tak,ze jestem przeciwko militaryzacji.7
Sławek Osiecki dnia sierpień 23 2010 10:01:12
Tak, ale ci "żli ludzie" byli naszymi sojusznikami w walce z jeszcze gorszymi. Doceniajmy ludzi, którzy walczyli o naszą wolność a nie róbmy z nich zbrodniarzy.
zephyr. dnia sierpień 23 2010 11:40:43
Mam to na uwadze,zolnierze z czasow napoleoniskich walczyli o wolnosc,lecz nie uwazam ich za zbrodniarzy,bo zbrodnie trzeba udowodnic.Mialem na mysli militaryzacje naszego zycia codziennego.Jezeli ogladales a napewno film''URODZONY 4 LIPCA''tam tez glownemu bohaterowi wciskano,ze walcz o wolnosc.Jak wyszlo,ze gosciu zostal kaleka i nikt o nim nie chcial wiedziec.
Andrzej Bossowski dnia sierpień 23 2010 13:33:58
zephyr,
chyba mało wiesz o inscenizacjach. Ludzie w mundurach 'WAFEN SS'' uczestniczą już od dawna w inscenizacjach i co? Coś się zmieniło? Problem w tym, że tak młodzi ludzie znający wojnę z książek (mniej) i może z filmu dyskutują o innym sposobie uczenia historii.
Jeśli jesteś przeciwko militaryzacji to protestuj przeciwko udziałowi naszych wojsk w agresywnej wojnie w Iraku i Afganistanie.
Napadliśmy na suwerenne państwo i jakoś nie słyszałem Twojego protestu.
Te inscenizacje historyczne to inny sposób uczenia historii. Władze Wlenia zdjęły z portalu info o pomniku - też protestują, a ty protestujesz przeciwko temu?
To wszystko już było i na szczęście minęło. Trzeba wyciągać wnioski i uczyć się żyć obok i w pokoju. To naprawdę duża umiejętność.

W epoce napoleońskiej nie miała znaczenia narodowość. Rosjanin walczył w armii francuskiej, marszałek Francji został królem Szwecji, teść Napoleona walczył przeciwko zięciowi, Saksończycy walczyli u boku Napoleona, a w najtrudniejszym momencie (bitwa Narodów) zostawili Napoleona.
Podczas tych inscenizacji pokazujemy te elementy historii. W łatwy i przyjemny sposób łatwiej nauka wchodzi do głowy.

Musisz pamiętać, że to nie żołnierz wybiera z kim i o co walczy. On jako dobry zawodowiec wykonuje swój zawód i wypełnia rozkazy. Gdiz, z kim i o co walczy to go nie interesuje. O tym decydują politycy i to ich działania trzeba oceniać. Ich wybieramy i to oni za nas podejmują decyzje.

Inscenizacje pokazują życie zwykłego żołnierza, jak mieszkał, jak był ubrany, jak wyglądała i działała jego broń. Pokazujemy taktykę działania i formacje oddziałów.
To zwykła lekcja historii w terenie - patrz, podziwiaj i ucz się, a protestuj tam gdzie to może coś zmienić - dzisiaj np. wyprowadzenie wojsk z Afganistanu. O tym mów głośno i protestuj!
Wlenianin dnia sierpień 23 2010 14:49:42
No tak...Super Napoleon - po jego krotkiej wizycie Wlen zostal totalnie rozwalony i spalony..Brawo !!! moze jeszcze krzyz upamietniajacy postawic....Agresywna wojna - Afganistan - najwiekszy producent heroiny i banda Talibow oszolomow, Irak - zapomnieliscie o Saddamie? dyktator atakujacy sasiadow i gnebiacy wlasny narod.
zephyr. dnia sierpień 23 2010 14:59:24
masz racje,powinienem protestowac przeciwko obecnosci naszych wojsk w Afganistanie i tez protestuje,lecz moj protest do krzyk puszczyka na puszczy.W,g mnie takie inzcenizacje do gloryfikacja wojny.Rozumiem parady.przemarsz wojsk ale wybacz,jezeli widze,ze dochodzi do wzajemnego ''mordowania''pomiedz zolnierzami\nawet przebranymi\to jestem przeciwko temu.
Sławek Osiecki dnia sierpień 23 2010 14:59:49
Panie Wlenianin - pana wypowiedź jasno dowodzi, że nauka historii jest bardzo potrzebna. Irak był krajem skrajnie Polsce przyjaznym. Eksportowaliśmy tam samochody, żywność, budowaliśmy mosty, zapory i cukrownie. Zaatakowaliśmy ten kraj po to, by Ameryka miała więcej ropy, której coraz bardziej im brakuje. Gratuluję radosnego podejścia do polityki militarnej. To może teraz Chiny zaatakujemy?
zephyr. dnia sierpień 23 2010 18:16:59
Slawek Osiecki-wiem,ze jest to malo istotne ale w tej materii jak wyzej calkowicie sie z Panem zgadzam.
Komentarz dnia sierpień 23 2010 19:11:55
No,to nie dokońca tak z tą walką o wolność.Bynajmniej naszą.Można tu znależć analogię do ukraińskich działań militarnych w ramach wermahtu w czasie II wojny światowej.Napoleon wiedział,że ludzie za realną obietnicę odzyskania wolności są gotowi oddać nawet życie.I z premedytacją to wykorzystywał.To był despota na miarę Hitlera swoich czasów,z tym że on pierwszy spotkał się z "generałem Zimą".A nam się kojarzy zazwyczaj tylko z Polonezem, "Panem Tadeuszem" i Legionami Dąbrowskiego.
Komentarz dnia sierpień 23 2010 19:49:24
Co nie zmienia faktu,że historia jest historią i warto ją pielęgnować.Super sprawa z tą inscenizacją:). W tym roku nie mogłem być,mam nadzieję że za rok też będzie obóz wojsk napoleonskich w Mojeszu,oby większy jeszcze.Może w innej formie?Życzę powodzenia organizatorom i do zobaczenia w przyszłym roku zatem.
Sławek Osiecki dnia sierpień 24 2010 12:14:16
Komentarz - no, porównanie chyba nie bardzo trafione. Aż dyskutować się odechciewa.
Wlenianin dnia sierpień 24 2010 14:34:44
Do Pana Osieckiego - a jak sie Pan odniesie do Afganistanu i Napoleona? To tez Nasi przyjaciele z przeszlosci? Cos mi sie zdaje, ze nsam Pan byles za komuny w Iraku na kontrakcie za dolce i stad "ta" wielka milosc do Sadamma...
Komentarz dnia sierpień 24 2010 17:51:23
Ja go tak potrzegam byjanmniej.Historykiem nie jestem,ale interesuję się historią powiedzmy że bardziej niż amatorsko.Jest to fascynująca dziedzina.Wystarczy zerknąć do wikipedii :" Postać Napoleona wywoływała i wywołuje kontrowersje. Jest uważany z jednej strony za jednego z najwybitniejszych mężów stanu, przywódców, strategów wojny, reformatorów ustroju państwowego i prawa (Kodeks Napoleona, Code pénal), a z drugiej strony - za egotystę, tyrana i agresora[1]. Więc nie tylko ja go tak widzę,no i w kontekście powyższego cytatu trudno oprzeć się skojarzeniu z Hitlerem jeżeli chodzi o geniusz militarny.Tego Adolfowi odmówić nie można.Obaj też mieli zapędy imperialne. No i obaj marnie skończyli. Na całe szczęście.
Sławek Osiecki dnia sierpień 24 2010 20:53:25
Panie Wlenianin. Jest wielka różnica pomiędzy "miłością do Saddama", którego z reszta na tronie posadzili nasi zachodni sojusznicy, a nie akceptowaniem brudnej wojny o ropę. W Iraku niestety nie byłem, albo właściwie byłem przez krótką chwilę i od razu znalazłem się pod obstrzałem ;))) Jako dziecko postanowiłem zrobić sobie slalom motorówką pomiędzy bojami granicznymi na rzece Shatt el Arab. Nie bardzo spodobało się wojskom Saddama. Jednak - jak Pan widzi - nie zastrzelili mnie, choć pewnie dostaliby za to medale. Seria ostrzegawcza po wodzie wystarczyła. Takich incydentów granicznych wtedy było dużo. Nie miałbym nic przeciwko zarobieniu dolarów na budowie domów, szpitali, cukrowni. Mam wiele przciwko niszczeniu szpitali, rozkradaniu zabytków, zdewastowaniu antycznego Babilonu, okradaniu biednych ludzi i zabijaniu ich dla ropy i pieniędzy. Wolę inscenizacje historyczne. Pan wyrażając aprobatę dla tej brudnej wojny ma na sumieniu te wszystkie występki, bo ma pan swoją cząstkę udziału w tym dając społeczne poparcie.
Sprawa Afganistanu jest trudniejsza. Niestety dwa wielkie mocarstwa zrobiły w czasie ostatnich 30 lat piekło z tego niegdyś spokojnego i zapomnianego kraju. Teraz jest to wylęgarnia terrorystów. Wylęgarnię tę stworzyły między innymi Stany. Teraz z nimi walczą. Jak to ma się do Napoleona? - Nijak.
Proszę więc nie gloryfikować wojen podając się za pacyfistę, tylko po to, aby oszkalować fajną imprezę, która podnosi rangę naszego regionu.
Sławek Osiecki dnia sierpień 24 2010 21:03:55
Komentarz - Dziwię się więc, że jako historyk nie widzi Pan różnicy pomiedzy nacjonalizmem i zbrodniami a walką o wolność kraju podzielonego pomiędzy trzy mocarstwa i walką z monarchiami o bardziej sprawiedliwy system społeczny. Ani wojska polskie, ani napoleońskie nie prowadziły eksterminacji ludności. Nie rozumiem, dlaczego niektórzy Polacy chcą na siłę zrobić z nas zbrodniarzy. Na tle ówczesnej Europy byliśmy raczej wyjątkowo spokojnym narodem. Ceńmy naszą historię a nie pokazujmy jej wypaczonego oblicza.
Jaco dnia wrzesień 10 2010 13:52:03
Pan kapitan służby bezpieczeństwa PRL Józef Bossowski wyglądał uroczo na tle armaty. I pomyśleć,że kiedyś pracował w wydziale IV zajmującym się Kościołem i księżmi.
umhkhzjmez dnia maj 30 2014 13:42:18
ELfcdU <a ***="http://wivbqjemapdn.com/">wivbqjemapdn</a>, uobbtjtgssgb, [link=http://uguhawvmjgnl.com/]uguhawvmjgnl[/link], http://syawcscfwqgl.com/
Lszhvkcm dnia czerwiec 05 2014 14:32:24
seized free credit scores from all three bureaus
Dodaj komentarz
Nick:



5 + 5:
Do komentujących

Przypominamy: Komentarze, które łamią Regulamin wleninfo.pl, nie dotyczą artykułów, newsów, zdjęć, są wulgarne, obraźliwe, naruszające prawa osób postronnych, propagujące nienawiść i przemoc, wpisywane z bramek będą usuwane!

Treci komentarzy opublikowanych na portalu wleninfo.pl są wyłącznie prywatną opinią użytkowników. Za treć opublikowanych komentarzy odpowiada ich autor. Komentarze internautów nie przedstawiają stanowiska wleninfo.pl

Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Statystyka
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
ogłoszenia
GLKS Pogoń Wleń

Wulkanizacja

Wulkanizacja
ARTYKUŁY HISTORYCZNE RELACJE VIDEO Z ŻYCIA GMINY

Zapomniani - Chyliński
Lähnmühle - młyn we ...
90 rocznica tragedii...
ZAMEK WLEŃ ANNO DOMI...
Komu nie bije dzwon
Skradzione herby Pał...
Dzień zwycięstwa czy...
Jak promowano Lähn (...
O żmijach i złotym s...
Zamek Lenno w opałach!

więcej artykułów

Dzik(i) Wleń
Dzwon Dorothei
27 Rajd Karkonoski
Rewitalizacja miasta?
Sprawa Tarczynki
Spływ Bobrem
Podtopienia w Łupkach
Zrzut wody w Pilchowicach
DZIUNIA
26 Rajd Karkonoski
Sesja RMiG- sprawy różne
DERBY Pogoń : Czarni

video archiwum

Brak zawartości dla tego panelu

więcej artykułów
 
LOSOWE ZDJĘCIEOstatnio widzianiPogoda dla Wlenia



Mistrzostwa Młodzików


j2339 weeks
Administrator308 weeks
tender308 weeks
jasiek308 weeks
admin309 weeks
gisia310 weeks
jordan311 weeks
enisia311 weeks
lekul311 weeks
Maskonp311 weeks

new.meteo.pl
Copyright © Wleninfo.pl. Projekt i kodowanie : Piotr 'kintar' Kawecki - Satis sp. z o.o.
Powered by PHP-Fusion & EP IV © 2003-2005.
11361832 Unikalnych wizyt

Wszelkie materiały zawarte w serwisie zostały opublikowane nieodpłatnie oraz za zgodą ich właścicieli. Kopiowanie zawartości serwisu bez zgody redakcji zabronione.