 |
Beton i żelbet to pomysł na nowe przystanki w gminie. Czy trafiony? |
 |
Przystanki autobusowe w teorii to nie tylko miejsce oczekiwania podróżnych na środek transportu, ale również element małej architektury. Dobrze zaprojektowany będzie harmonijnie wkomponowywał się w otoczenie stanowiąc wizytówkę miejscowości i regionu.
W gminie Wleń przystanki od kilkudziesięciu lat traktowane są po macoszemu. Najstarsze powstały jeszcze w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku i mocno już nadgryzione zębem czasu do dzisiaj służą mieszkańcom Bystrzycy, Bełczyny i Marczowa. Na ich tle bardzo pozytywnie wyróżnia się wybudowany w latach osiemdziesiątych przystanek w Nielestnie. Do jego budowy użyto miejscowych materiałów, kamienia, cegły i drewna. Obecnie jest remontowany przez mieszkańców wsi. Prawdziwy architektoniczny koszmar to obiekty powstałe w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Delikatna konstrukcja z kształtowników stalowych, poliwęglanu i plexy nie wytrzymała próby czasu. Praktycznie wszystkie przystanki tego typy są zupełnie zniszczone i zdewastowane przede wszystkim z powodu starzenia się materiału i trudnych podgórskich warunków atmosferycznych. Nie wspomnę tu o „samoróbkach” które mimo że spełniają swoją rolę z architekturą mają niewiele wspólnego.
Pewnym światełkiem w tunelu była deklaracja Burmistrza Artura Zycha o opracowaniu jednego wzoru przystanku dla całej gminy. Na podstawie zlecenia Urzędu Gminy został zaprojektowany system prefabrykowanych elementów żelbetowych pozwalających na dostosowanie wielkości wiaty do jej lokalizacji i sposobu wykorzystania. W zamyśle inwestora miały służyć ujednoliceniu małych form architektonicznych w całej gminie.
Tyle teorii. W praktyce projekt ze względu na użyte materiały beton i żelbet, oraz formę - prostopadłościany stanowiące moduły służące do konstrukcji obiektu może budzić szereg wątpliwości. Na ile „ciężka” betonowa konstrukcja będzie nawiązywał do charakteru tradycyjnej zabudowy w której dominuje kamień, cegła i drewno. Jak prefabrykowane żelbetowe prostopadłościany stanowiące moduł konstrukcyjny wpiszą się w otoczenie. Niestety, wydaje się, że koncepcja zastosowania betonu i żelbetu na terenie Parku Krajobrazowego nie do końca została przemyślana. Równie nietrafiony wydaje się pomysł wykorzystania żelbetowych modułów na terenie Wlenia, do jak to ujęto w projekcie konstruowania małych form architektonicznych (np. stoisk handlowych na placu targowym).
Pierwszy tego typu przystanek miał powstać na terenie sołectwie Bystrzyca. Do wykonania został wybrany wariant TYP 1 – MP + słup. Na przeszkodzie realizacji tego pomysłu stanęła cena zaproponowana przez wykonawcę - prawie trzydzieści tysięcy złotych. Ile będzie kosztował najbardziej złożony obiekt? Szacunkowo koszt można wycenić na około sto dwadzieścia - sto pięćdziesiąt tysięcy złotych. Dlaczego zdecydowano się na tak moim zdaniem kontrowersyjny i kosztowny projekt? To pytanie do Burmistrza Artura Zycha oraz radnych miasta i gminy.

ZUPEŁNIE ZDEWASTOWANY PRZEZ WIATR PRZYSTANEK WE WLENIU
 PRZYSTANEK W PILCHOWICACH
 PRZYSTANEK W STRZYŻOWCU
 PRZYSTANEK W NIELESTNIE ZDECYDOWANIE NAJLEPIEJ WPISUJE SIĘ W OTOCZENIE. DOKUMENTACJA PROJEKTOWA UMIG WLEŃ
PROJEKT ŻELBETOWYCH PRZYSTANKÓW MAJĄCYCH DOCELOWO ZASTĄPIĆ OBECNIE ISTNIEJĄCE.
 DOKUMENTACJA PROJEKTOWA UMIG WLEŃ
PRZYSTANEK TEGO TUPU MIAŁ POWSTAĆ W BYSTRZYCY. KOSZT - OKOŁO 30.000 ZŁOTYCH. WYMIARY POMIESZCZENIA PRZYSTANKU - OKOŁO 150X150 cm

DLA PORÓWNANIA. PRZYSTANEK W GMINIE GRYFÓW ŚLĄSKI. KOSZT OKOŁO 6000 ZŁOTYCH
Radny Marek Krzysztof Dral - Wielokrotnie zwracałem uwagę na katastrofalny stan techniczny i estetyczny naszych wiat przystankowych. W ubiegłym roku składając wnioski do Budżetu 2017 wnosiłem o zabezpieczenie w nim środków na o wymianę wiat we Wleniu. Burmistrz Zych zapewniał, że przygotowany zostanie jeden projekt architektoniczny wiat przystankowych dla całej gminy i sukcesywnie, co roku wiaty będą wymieniane. Nie sądziłem jednak, że burmistrz Zych postawi na „żelbetowe schrony”, a już tym bardziej, że ich ceny będą tak astronomiczne! W mojej ocenie ani one ładne, ani nie stać nas na taką ekstrawagancję.
Zapraszam pozostałych radnych do wyrażenia swoich opinii na temat projektu przystanku. Wszystkie nadesłane wypowiedzi zostaną opublikowane bez żadnych skrótów.
A.JAŚKIEWICZ
|
|
 |
Komentarze |
 |
dnia kwiecień 27 2017 22:28:41
Czy leci z nami pilot? |
dnia kwiecień 27 2017 22:32:17
I dobrze, że betonowe, nikt nie poXXXpierdoli. |
dnia kwiecień 27 2017 23:21:18
Bardzo solidne. Nie widzę tylko miejsca mocowania CKM. |
dnia kwiecień 27 2017 23:28:04
No i te debile co je rozwalają może puste łby na nich połamią.Bo to są bardzo odważni "ludzie" ,w nocy sam na sam z przystankiem to nie każdy da radę. |
dnia kwiecień 28 2017 11:31:54
Czy jest na sali lekarz ?????????????
hahahahhaha
No coment. |
dnia kwiecień 28 2017 15:50:31
do autora fotek-Szanowny Panie na fotce nr,1i 3 widac wyraznie,ze nie uszkodzil tego wiatr a jakis pajac po kilku piwach. |
dnia kwiecień 28 2017 18:12:27
czy beda przystanki betonowe czy drewniane nic ztego zawsze i tak jaczysz debile rozklady zrywaja |
dnia kwiecień 29 2017 18:20:29
Dla mnie beton ok ale projekt zły powinien mieć szyby lub plekse bym czuł się bezpiecznie czekając NS autobus |
dnia kwiecień 30 2017 14:39:56
Trzynaście tysięcy za m² powierzchni przystanku, tyle to chyba nie osiąga m² powierzchni mieszkalnej w najdroższych apartamentowcach. Gdzie burmistrz wyszukuje takich wykonawców? |
dnia kwiecień 30 2017 18:41:03
Pewnie u znajomych firm |
dnia maj 18 2017 16:42:48
wszystko ok tylko kto niszczy te przystanki ,proponuje monitoring i kary za wandalizm a przystanki beda nam dlugo sluzyc w koncu wszyscy placimy podatki i to z naszych pieniedzy powstaje |
|
 |
Dodaj komentarz |
 |
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
|
|
Gości Online: 5
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
|
|
|
|